21-03-2012

Boom Berk 4


Ik heb iets met vier. Maar eigenlijk is dat een ander verhaal. Dit verhaal gaat over een Berk,  hoe Berk in mijn leven kwam en hoe dat mijn leven veranderde.
Het begon eigenlijk in de zomer van 2009. Natuur monumenten gaf in de media aan dat er komende winter gewerkt zou gaan worden aan het herstel van het zand in de duinen. al sinds ik in Drunen woon is het natuur gebied mijn plek. Voor ik me thuis voelde in Drunen zelf, en ons huis (dat duurde even), maar in de duinen was het gelijk goed. Ik ben dankbaar voor de vele giften die ik mag ontvangen. Als ik een trommelstok nodig heb, vind ik een boom die hem mijn schenkt, voor een dromen vanger voor de baby van een vriendin vind ik een houtje kaboutertje. En nu was het of ik door de duinen gevraagd werd me in te zetten tijdens deze herstel werkzaamheden. Ik hoorde de vraag, maar eigenlijk voelde ik me niet aan gesproken. Een soort van knorretje (van poeh beer ) syndroom : wie IK ????  Zeker toen ik hoorde dat er energetische metingen werden verricht, en wat zou ik nou kunnen doen ?



Die winter werd er hard gewerkt in de Duinen en in het bos bij de Klinkert tot voorbij Fellenoord. Wanneer ik er kwam dacht ik dat ik gek werd. Ik hoorde stemmen, zag schimmen en werd heel verdrietig. Toen begon ik ook nog te dromen. Ik droomde herhaaldelijk over een boom. In deze droom kon ik hem duidelijk voor me zien, het was een berk. Hij wenkte me met zijn takken en riep me. Het duurde enkele weken voor ik deze droom serieus nam. Tot ik er niet meer omheen kon doordat deze droom zo indringend werd dat het me niet meer los liet.
Toen ik het bos in ging om hem te vinden, kon ik voelen welke richting ik op moest lopen. Ik kwam uit op een open plek met een heuveltje en een omgevallen boom. Ik wist dat de boom die riep hier vlak bij stond maar vanaf daar kon ik niet meer voelen hoe verder. Ik besloot het een paar dagen later  nog eens te proberen nu vanaf een andere ingang van het bos. Ik kon weer voelen welke kant op en liep dwars door stukken bos heen tot ik tot mijn verbazing weer op het zelfde open plekje uit kwam. Een paar dagen later nog eens nu liep ik eerst naar het zand om vandaar uit te starten. Weer liep de tocht dwars door het bos om me weer op die zelfde open plek te brengen. Die plek kon ik nu feilloos vinden vanaf de ingang waar ik het liefste start. Ik besloot die open plek als meditatie plek aan te houden en daar ieder week minstens één keer naar toe te gaan. Een paar weken bracht ik zo door. Later zou deze plek opnieuw belangrijk worden. Deze plek heb ik  "de baarmoeder" genoemd, achteraf logisch dat ik daar eerst naar toe moest. 


Op een dag kwam ik weer voor meditatie op de open plek en voelde ik dat ik verder mocht gaan. Ik liep. Het was maar een klein stukje. Toen ...
Magisch was het moment dat ik voor een boom stond met het gevoel : “ dit is um “. 
Toch was ik sceptisch, er zijn zo veel bomen hoe kan ik nu weten dat dit echt de boom is die mij roept ?
Als antwoord viel mijn oog op een beschadiging op zijn bast. Zijn buurman was gekapt en waarschijnlijk had de machine zijn bast even geraakt.
4 staat er in zijn bast gekerfd. 
4 het staat er echt !!
( Het getal vier is voor mij al heel lang belangrijk, al vanaf 2001 dat ik mijn shiatsu praktijk startte heb ik deze vier genoemd )



Het begin verliep wat moeizaam. Mijn denken vond dit contact lastig. Ik kan niet snappen hoe ik met een boom kan praten. 
Ik vroeg het Universum "en nu ? " 
Als antwoord vond ik in mijn mailbox een uitnodiging voor een workshop met pa Dave, een man die is opgeleid in de Maori traditie. Communicatie met de natuur was het onderwerp. Daar werd me duidelijk dat het feit dat ik het roepen van deze boom had gehoord, dat ik hem bovendien kon vinden, dat is communicatie. Zo eenvoudig gaat het !!


Vanaf het begin voel ik heel verbonden met deze boom. Hij voelt als een echte vriend.
Anders dan met mensen die ik nieuw leer  kennen, dan ontstaat aan het begin vaak een aftasten door uit wisseling van oppervlakkige onnozelheden. Bij deze ontmoeting voelde ik me meteen diep geraakt en herkent. Of hij meteen zijn groene vinger op mijn zwakke plek legde. Bijzonder vond ik dat ik daarbij ook direct inzicht kreeg, en hulp bij dat los te laten. 



Na mijn vraag : "hoe werkt het dan deze vorm van communicatie " vond ik het boek : " Het hart als zintuig , hoe planten hun geheim onthullen van Stephen Harrod Buhner. " 

Het eerste hoofdstuk van het boek geeft technische uitleg over de HOE.
Het hoe kon ik goed begrijpen, ik heb vroeger op het MIR gezeten. Het Maritiem Instituut de Ruyter of wel de  Hogere Zeevaartschool in Vlissingen de opleiding tot Radio Officier. Communicatie met natuur gaat op dezelfde manier als ik toen op school geleerd heb. We zijn zelf zender en ontvanger en de plant / boom of dier reageert op wat we uitzenden. In plaats van radio golven werk ons lichaam met elektromagnetische golven. Het Hart functioneert als oscillator en de hersenen functioneren dan als vertaler.


In dezelfde periode dat ik deze boom vind en mee leer communiceren krijgt mijn man ontslag. Ik leg het dilemma voor aan het bos. Ik voel dat dit belangrijk is, ik ben bereid te doen wat me gevraagd wordt, maar ...
ik heb wel een gezin, en we hebben eten nodig en een huis om in te wonen. 
Als mijn man snel werk vind en voldoende verdient kan ik dit blijven doen, anders ben ik genoodzaakt ook werk voor geld te zoeken.
Het ongelooflijke gebeurde, in deze tijd !! Binnen twee maanden had man lief een goede andere baan !  Dank U, Dank U, Dank U !!!!!


Met Samhain in de herfst ontstond een tweede belangrijke locatie in de Drunense Duinen, toen heb ik met een deel van de medecursisten van de workshop van pa Dave de spiraal in het zand gemaakt. 
Een onderdeel van die workshop was het maken van een spiraal in het bos daar, we kregen uitleg over de werking van een dergelijke spiraal en zijn krachtige Hemel / Aarde verbinding. Via mijn boomvriend kreeg ik de vraag er ook één in de duinen te maken.




Die winter groeide er meer vriendschappen met nog weer andere bomen en dat groeide uit tot een rondje ... Mijn rondje bos.  
zie het verhaal :  mijn-rondje-bos










Het is heel verleidelijk is om het maar een beetje stiekem te doen. Niet over praten, de mensen zullen het wel raar vinden wat ik doe. 
De opdracht van berk 4 is echter heel duidelijk. Kom hier mee naar buiten !
Ik vind ook steeds meer schrijvers die al over dit onderwerp hebben geschreven, en mensen die ook van alles voelen in de natuur.


Nog voor ik mn boom gevonden had "voelde" ik het als opdracht om contact te zoeken met de boswachter en te vragen en vertellen over dit alles.  Het leek of ik toestemming van de baas van het gebied nodig had , of dat belangrijk was. Deze contacten verliepen heel positief en goed, zodat ik ruim vóór de werkzaamheden bij Waalwijk / roestelberg  een rondje met boswachter heb gelopen en uitleg kreeg wat er zou gaan gebeuren. Zo kon ik voor zo ver nodig het gebied op de hoogte brengen.
Hier komen apart nog een aantal verhalen van op de blog te staan.